Pengukuran
tahap bestari sekolah dibuat dengan Smart School Qualification
Standards (SSQS) yang dilancarkan oleh YB Menteri Pelajaran pada 24
Aoril 2007. SSQS dibangunkan bersama oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
dan Multimedia Development Corporation (MDeC).
OBJEKTIF SSQS
Objektifnya ialah:
1. Meningkatkan penggunaan ICT sekolah.
2. Menjadi sistem pemantauan dan pengukuran pengintegrasian ICT dalam pengurusan serta pengajaran dan pembelajaran (P&).
3. Menjadi rujukan untuk penambahbaikan polisi dan program KPM.
4. Memperkasa guru dan murid dari segi peningkatan pengetahuan dan kemahiran ICT untuk P&P.
Empat domain utama SSQS ialah Penggunaan, modal insan, aplikasi dan infrastruktur. Setiap domain mempunyai indikator-indikator tertentu.
Penarafan sekolah yang dibuat sekali
setahun mula dilaksanakan pada tahun 2007 untuk 2047 sekolah. Bilangan
seekolah yang ditaraf ditambah setiap tahun. Pada tahun 2010 KPM
mensasarkan untuk menaraf semua sekolah KPM. Selaras dengan perkembangan
ICT, mulai tahun 2008, Bahagian Teknologi Pendidikan telah melaksanakan
SSQS secara on-line di alamat http://www.ssqs.moe.edu.my
Sekolah yang tidak dapat akses kepada internet semasa tempoh penarafan telah membuat pengisian data di Pusat Kegiatan Guru yang berhampiran atau menggunakan CD versi offline
Sekolah yang tidak dapat akses kepada internet semasa tempoh penarafan telah membuat pengisian data di Pusat Kegiatan Guru yang berhampiran atau menggunakan CD versi offline
SSQS telah dapat memberi maklumat kepada
semua pihak berkepentingan dalam merancang penambahbaikan program untuk
meningkatkan penggunaan ICT di sekolah bagi penghasilan pengajaran
pembelajaran yang lebih berkesan, inovatif dan kreatif. SSQS juga
digunakan oleh pelbagai pihak khususnya pentadbir sekolah sebagai
rujukan untuk meningkatkan keberkesanan pengurusan sekolah berbantukan
ICT.
0 Comments:
Catat Ulasan